На данный момент энциклопедия содержит 12430 фильмов. [Показать все фильмы]
ПОИСК ФИЛЬМА:

Выберите тип сортировки записей:
Текущая сортировка:
По умолчанию
************************
[Сбросить сортировку]
       Алфавитный поиск (по названию)
(Lat) # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
(Рус) # А Б В Г Д Е Ж З И К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Э Ю Я

 Chelovek s kinoapparatom / Man with a Movie Camera / Человек с Кино-Аппаратом (Dziga Vertov)

Режиссер: Dziga Vertov

Страна: Soviet Union

Жанр: Documentary

Год выпуска: 1929

Описание:
В 1929 году во Франции и СССР созданы два разных, но достаточно близких друг для друга окументальных фильма. Близость их во-первых ,тематическая: перед нами панорама жизни многолюдных городов, попытка через отражение их противоречий и многообразия уловить дух эпохи. Во-вторых, обе картины принадлежат к числу тех поисковых произведений, что призваны развить язык кино, обе достаточно сложны для восприятия.А третье – одинаковость фамилий операторов, запечатлевших для нас облик Ницыи Киева: По поводу Ниццы" снимал Борис Кауфман, "Человек с киноаппаратом". Фильм открывается титром – своеобразным минм- манифестом, оповещающим о том "что лента "представляет собой опыт кинопередачи видимых явлений", что это эксперементальная работа направлена на создание подлинно международного абсолютного языка кино на основе его полного отделения от языка театра и литературы.. Начав с весьма спокойных планов дремлющих перед рассветом улиц Киева, во второй половине фильма он доводит отображение жизни большого города до бешеного мельтешения, кружения в ряби.

Рецензии:
Surely "The Man with the Movie Camera" influenced the masterful "Koyaanisqatsi" (1983). Both films are non-story-- pure arrangement of images and music. "Koyaanisqatsi" definitely has a moral to it, portraying our sped-up society as spinning out of control. Hint: its title is a Hopi Indian word meaning "life out of balance."

While the older Russian film isn't as "preachy", at times I got the same sensation as conveyed by "Koyaanisqatsi"-- that the individual is lost in the masses, and we are but cogs in a larger societal machine. It's ironic that the Soviet Union government loved the Western-made "Koyaanisqatsi"-- they felt it showed the folly of the decadent West. Ironic because I got the same vibe from the Stalin-era "Man with a Movie Camera"!

Yet I don't think this was intended by the filmmaker. He just enjoys showing that the camera can go ANYWHERE and EVERYWHERE. It shows a Day in the Life of a Big City. Some of the images are interspersed with shots of the cameraman capturing the image. Other images are shown projected on a theater movie screen with fast cuts between the audience and those citizens on the screen. It got kinda surrealistic, almost like you'd expect to see the theater-goers showing up on the screen. (They should've shown the cameraman outside of the theater, taking their pictures as they were exiting!

The updated soundtrack and wild editing was fantastic. Similarly the music of "Koyaanisqatsi" (scored by Philip Glass) wonderfully matches its entrancing images.

For their day, both films were wonderfully innovative in technology and technique, and are still eminently watchable. Well, "Man with a Movie Camera" is a tad hokey at times by modern tastes, but nevertheless it's a recommendable film overall.

Дисков: 1 шт
Video format: DivX 5
Audio format: MPEG Layer 3 (MP3)
Разрешение: 512x384
Размер: 643 Mb
Перевод: English
Постер: http://www.movies.nnov.ru/covers/chelovek s kinoapparatom.jpg


Visits: 21950
Visits: () since 31.05.2006     Copyright © 2005-2006 ArtWeb Studio (artweb@inbox.ru).